Van alapja a női sofőrökről szóló vicceknek?

Rosszabbul vezetnek a nők, mint a férfiak? Van alapja az erről szóló vicceknek? Következtethetünk a vezetési képességekre az ember neme alapján? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ saját tapasztalataink, valamint nemzetközi kutatások eredményei alapján.
A fotó forrása: walesonline.co.uk

– Mit mond a szőke nő, ha nekimegy autóval a fának?
– „Pedig én dudáltam!”

Az ehhez hasonló viccekkel tele van a padlás. A nők vezetési szokásairól annyi tréfás vagy csak annak szánt történet született, hogy könyvet lehetne kiadni belőlük. Érdemes azonban egy ezek mögé nézni: valóban rosszul vezetnek a szőke nők? Vagy a tágabban értelmezzük a kérdést: tényleg ügyetlenebbek a volánnál a nők, mint a férfiak?

Felesleges általánosítani

A válasz röviden: nem. Nem lehet nemek alapján jó és rossz sofőrre osztani az autóvezetőket, ahogyan bőrszín vagy vallás alapján sem kaphatunk releváns képet egy embercsoport képességeiről. Ettől persze még viccelni lehet, ahogyan viccel az ember az anyóssal, a rendőrrel, a politikussal. Csak ezekből nem kell messzemenő következtetéseket levonni.

Persze van különbség a két nem között. Ismerünk például egy kifejezetten nők számára felépített egyedi oktatási módszert, ez a Smink & Drive, amelyről a Drive Me Baby női autós és trendmagazin írt. Ennek alapja egy angol tanulmány, amely megállapította, hogy a nőknek 50 százalékkal több gyakorlatra van szüksége a magabiztos vezetéshez, a jogosítvány megszerzéséhez, ezért ehhez alkalmazkodva alakították át a vezetéstanulás technikáját.

A stressz a legnagyobb ellenség

Az is tény, hogy a nőket jobban befolyásolja a stressz vezetés közben, mint a férfiakat. Ettől nem lesznek rosszabb sofőrök, csak többször kerülhetnek olyan helyzetbe, ahol hibás döntést hozhatnak. A stressz megfelelő kezelése ezért kiválóan hat a vezetési képességekre. Ha egy női sofőrrel támad problémája egy férfinak az utakon, éppen a fentiek miatt nem ajánlatos rádudálnia, villognia, szentségelnie. Csak fokozza a már amúgy is fennálló problémát.

Miből lesz a baleset?

Persze a nők máshogy vezetnek, kár is lenne ezen vitatkozni. A más azonban nem jelent rosszabbat. Ezt erősíti meg a Központi Statisztikai Hivatal adata, miszerint 2015-ben a férfiak 11 ezer 170 balesetet okoztak Magyarországon, a nők pedig csupán 3431-et.

Ezt az adatot két tényező befolyásolta. Az egyik, hogy a nők óvatosak, lassabban haladnak, így kevesebb baleset résztvevői. Persze erről sok férfi úgy vélekedik, hogy azért okozott galibát, mert egy nő csigalassúsággal ment előtte. Ez buta érvelés: szabály szegni akkor is tilos, ha valakit hátráltat a forgalom másik, egyébként teljesen szabályosan haladó szereplője.

Több férfi vezet, mint nő

A másik tényező, hogy kevesebb nő vezet, így kevesebb tud balesetet okozni. Szintén a KSH adataiból derül ki, hogy hazánkban a férfiak 91 százaléka rendelkezik jogosítvánnyal, a nőknél ez az arány csak 76 százalék. Ráadásul az is a nőkre jellemző jobban, hogy bár megszerzik a jogsit, utána nem használják azt rendszeresen. Ezt igazolja az adat, miszerint egy magyar férfi évente 18 ezer kilométert vezet le, egy nő viszont megelégszik 10 ezerrel.

Összegezve a fentieket: a női sofőrös vicceknek lehet ugyan alapja, de semmivel sem több, mint egy férfi sofőrről szóló tréfának. Egy lassan vezető vagy a szervizben tanácstalan nő ugyanolyan szereplője a közlekedésnek, mint egy indexet nem ismerő BMW-s, általánosítani azonban egyik esetben sem lehet. Ettől persze még lehet nevetni a viccen, a nevetés ugyanis mindkét nemnek ugyanolyan jót tesz.

Irány a főoldal >>

2 Shares:
Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

You May Also Like
Mályvafa gondozása
Elolvasom

Mályvafa gondozása

A mályvafa gondozása könnyű, kezdő kertbarátok is bátran próbát tehetnek vele! Ebben a cikkben részletesen bemutatunk a mályvafa…